Lang leve Duitsland! Lang leve Duitsland!

Agenda Projectenlijst Project list Projectenarchief Project archive

Lang leve Duitsland toont de Duitse muziek uit de 20ste  eeuw en de invloed die maatschappelijk en cultuurhistorische ontwikkelingen op de componisten en composities hebben gehad: hedendaagse muziek als maatschappijkritiek. De hoofdwerken zijn: Weill Die Dreigrosschenoper, Goebbels Industry and Idleness, Rihm Chiffre-Zyklus, Haas in vain en Stockhausen Michaels Reise um die Erde. Aan de hand van deze werken wordt de Duitse (en de Europese) geschiedenis van de afgelopen honderd jaar getoond, met verbinding naar actuele thema’s.

Iedereen kijkt naar Duitsland, ook Insomnio. Omdat het in het nieuws altijd over politiek gaat, brengt Insomnio een hommage aan de muzikale creativiteit en dwarse kunstenaars die het Duitse taalgebied altijd heeft voortgebracht.

Lang leve Duitsland toont de Duitse muziek uit de 20ste  eeuw en de invloed die maatschappelijk en cultuurhistorische ontwikkelingen op de componisten en composities hebben gehad: hedendaagse muziek als maatschappijkritiek. De hoofdwerken zijn: Weill Die Dreigrosschenoper, Goebbels Industry and Idleness, Rihm Chiffre-Zyklus, Haas in vain en Stockhausen Michaels Reise um die Erde. Aan de hand van deze werken wordt de Duitse (en de Europese) geschiedenis van de afgelopen honderd jaar getoond, met verbinding naar actuele thema’s.

Duitsland speelt een belangrijke rol in de wereld. Het land neemt een leidende positie in binnen de Europese Unie en speelt ook buiten Europa een belangrijke rol. Time magazine benoemde Bondskanselier Angela Merkel tot “persoon van het jaar” in 2015, nadat zij in één jaar de Griekse eurocrisis afwendde, bemiddelde in het conflict in Oekraïne en een voorbeeldrol innam met betrekking tot de vluchtelingencrisis. Tegelijk krijgt ze hiermee in eigen land scherpe kritiek te verduren. Duitsland gaat voorop in veel takken van technische innovatie en speelt een leidende rol in de vergroening van onze economie. Met een omvangrijk, hoogopgeleid menselijk kapitaal, een goede geografische ligging (grenzend aan negen landen waarvan de meeste open grenzen hebben en dezelfde munt hanteren) en een stabiel, betrouwbaar politiek en economisch systeem lijkt de Duitse positie in de wereld voorlopig gegarandeerd.

Na de Tweede Wereldoorlog, en opnieuw na de val van de Berlijnse muur, hebben Duitsers zich cultureel moeten heroriënteren. In kunst, films en literatuur wordt, ook in de 21ste eeuw, geworsteld met de vraag wat het betekent om Duits te zijn. Het loodzware verleden drukt op de schouders van Duitse kunstenaars en nodigt uit om ermee in dialoog te gaan. Er wordt ook geïnvesteerd en vooruitgekeken, in Duitsland lijkt de waarde van kunst als spiegel voor de samenleving onomstreden.

Muzikaal is het Duitstalig gebied eeuwenlang dominant geweest in Europa. Geen enkel ander taalgebied kan een lijst namen presenteren zo indrukwekkend als de Duitse: Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Wagner, Bruckner, Brahms, Richard Strauss en Mahler. Vol zelfvertrouwen zei Schönberg in 1923 dat hij “een systeem had gevonden die de Duitse dominantie in de muziek voor de komende 100 jaar zou garanderen”.

De Duitse dominantie in de muziek zou in de 20ste eeuw echter niet meer vanzelfsprekend zijn, met concurrentie van Debussy, Bartók, Stravinsky, Messiaen, Boulez, Nono en Cage. Om een centrale plek in de muziek te behouden moesten Duitse componisten zich herhaaldelijk heruitvinden. Het werd een zoektocht naar een muzikale taal die zover mogelijk aflag van de door het Nazisme besmette romantiek. En met de heroriëntatie kwamen vraagstukken over de eigen identiteit, de rol van muziek in de maatschappij en de onomkeerbaarheid van vooruitgang naar de oppervlakte.

Met Lang leve Duitsland voert INSOMNIO sleutelcomposities uit de 20e eeuw uit en laat met een uitgebreid randprogramma met o.a. nieuwe opdrachtcomposities, lezingen en presentaties, films en een hoorspel een uniek licht schijnen op de huidige Duitse cultuur.

 

Het hoofdprogramma van Lang leve Duitsland bestaat uit:

Arnold Schönberg – Erste Kammersymphonie & Kurt Weill – Die Dreigroschenoper 

Heiner Goebbels – Industry and Idleness

Wolfgang Rihm – Chiffre-Zyklus

George Friedrich Haas – in vain

Karlheinz Stockhausen – Michaels Reise um die Erde

 

Het project is als serie te beluisteren in TivoliVredenburg:

24-11-2016:  Schönberg & Weill

5-1-2017:      Heiner Goebbels

23-2-2017:   Wolfgang Rihm

17-4-2017:   George Friedrich Haas

11-5-2017:   Karlheinz Stockhausen

Kaarten voor de concerten kunnen los en als serie via TivoliVredenburg gekocht worden.

Iedereen kijkt naar Duitsland, ook Insomnio. Omdat het in het nieuws altijd over politiek gaat, brengt Insomnio een hommage aan de muzikale creativiteit en dwarse kunstenaars die het Duitse taalgebied altijd heeft voortgebracht.

Lang leve Duitsland toont de Duitse muziek uit de 20ste  eeuw en de invloed die maatschappelijk en cultuurhistorische ontwikkelingen op de componisten en composities hebben gehad: hedendaagse muziek als maatschappijkritiek. De hoofdwerken zijn: Weill Die Dreigrosschenoper, Goebbels Industry and Idleness, Rihm Chiffre-Zyklus, Haas in vain en Stockhausen Michaels Reise um die Erde. Aan de hand van deze werken wordt de Duitse (en de Europese) geschiedenis van de afgelopen honderd jaar getoond, met verbinding naar actuele thema’s.

Duitsland speelt een belangrijke rol in de wereld. Het land neemt een leidende positie in binnen de Europese Unie en speelt ook buiten Europa een belangrijke rol. Time magazine benoemde Bondskanselier Angela Merkel tot “persoon van het jaar” in 2015, nadat zij in één jaar de Griekse eurocrisis afwendde, bemiddelde in het conflict in Oekraïne en een voorbeeldrol innam met betrekking tot de vluchtelingencrisis. Tegelijk krijgt ze hiermee in eigen land scherpe kritiek te verduren. Duitsland gaat voorop in veel takken van technische innovatie en speelt een leidende rol in de vergroening van onze economie. Met een omvangrijk, hoogopgeleid menselijk kapitaal, een goede geografische ligging (grenzend aan negen landen waarvan de meeste open grenzen hebben en dezelfde munt hanteren) en een stabiel, betrouwbaar politiek en economisch systeem lijkt de Duitse positie in de wereld voorlopig gegarandeerd.

Na de Tweede Wereldoorlog, en opnieuw na de val van de Berlijnse muur, hebben Duitsers zich cultureel moeten heroriënteren. In kunst, films en literatuur wordt, ook in de 21ste eeuw, geworsteld met de vraag wat het betekent om Duits te zijn. Het loodzware verleden drukt op de schouders van Duitse kunstenaars en nodigt uit om ermee in dialoog te gaan. Er wordt ook geïnvesteerd en vooruitgekeken, in Duitsland lijkt de waarde van kunst als spiegel voor de samenleving onomstreden.

Muzikaal is het Duitstalig gebied eeuwenlang dominant geweest in Europa. Geen enkel ander taalgebied kan een lijst namen presenteren zo indrukwekkend als de Duitse: Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Wagner, Bruckner, Brahms, Richard Strauss en Mahler. Vol zelfvertrouwen zei Schönberg in 1923 dat hij “een systeem had gevonden die de Duitse dominantie in de muziek voor de komende 100 jaar zou garanderen”.

De Duitse dominantie in de muziek zou in de 20ste eeuw echter niet meer vanzelfsprekend zijn, met concurrentie van Debussy, Bartók, Stravinsky, Messiaen, Boulez, Nono en Cage. Om een centrale plek in de muziek te behouden moesten Duitse componisten zich herhaaldelijk heruitvinden. Het werd een zoektocht naar een muzikale taal die zover mogelijk aflag van de door het Nazisme besmette romantiek. En met de heroriëntatie kwamen vraagstukken over de eigen identiteit, de rol van muziek in de maatschappij en de onomkeerbaarheid van vooruitgang naar de oppervlakte.

Met Lang leve Duitsland voert INSOMNIO sleutelcomposities uit de 20e eeuw uit en laat met een uitgebreid randprogramma met o.a. nieuwe opdrachtcomposities, lezingen en presentaties, films en een hoorspel een uniek licht schijnen op de huidige Duitse cultuur.

 

Het hoofdprogramma van Lang leve Duitsland bestaat uit:

Arnold Schönberg – Erste Kammersymphonie & Kurt Weill – Die Dreigroschenoper 

Heiner Goebbels – Industry and Idleness

Wolfgang Rihm – Chiffre-Zyklus

George Friedrich Haas – in vain

Karlheinz Stockhausen – Michaels Reise um die Erde

 

Het project is als serie te beluisteren in TivoliVredenburg:

24-11-2016  Schoenberg & Weill

5-1-2017:      Heiner Goebbels

23-2-2017:   Wolfgang Rihm

17-4-2017:   George Friedrich Haas

11-5-2017:   Karlheinz Stockhausen

Kaarten voor de concerten kunnen los en als serie via TivoliVredenburg gekocht worden.

Agenda Projectenlijst Project list Projectenarchief Project archive